Ładowanie

Jak wybrać solidny i praktyczny zaczep do przyczepy?

Jak wybrać solidny i praktyczny zaczep do przyczepy?

0
(0)

Czasami jeden szczegół robi wielką różnicę. Podobnie bywa z niektórymi niepozornymi elementami przyczepek. Zaczepy – bo o nich mowa – bywają niezauważalne, jednak w istocie odpowiadają za bardzo wiele – łączą przyczepę z autem, a tym samym decydują o bezpieczeństwie transportu. Źle dobrane mogą być przyczyną luzów, niepewnego prowadzenia zespołu pojazdów, a w skrajnym przypadku odczepienia się przyczepy podczas jazdy. Jak zatem wybrać solidny i praktyczny produkt?

Czasami jeden szczegół robi wielką różnicę. Podobnie bywa z niektórymi niepozornymi elementami przyczepek. Zaczepy – bo o nich mowa – bywają niezauważalne, jednak w istocie odpowiadają za bardzo wiele – łączą przyczepę z autem, a tym samym decydują o bezpieczeństwie transportu. Źle dobrane mogą być przyczyną luzów, niepewnego prowadzenia zespołu pojazdów, a w skrajnym przypadku odczepienia się przyczepy podczas jazdy. Jak zatem wybrać solidny i praktyczny produkt?

Czym jest zaczep do przyczepy i za co odpowiada?

Zaczep do przyczepy to mechaniczne połączenie pomiędzy zaczepianym pojazdem (np. autem) a samą przyczepą. Najczęściej ma postać metalowej głowicy mocowanej na dyszlu, która nakładana jest na kulę haka holowniczego samochodu. Ze względu na swoją funkcję odpowiada za:

  • utrzymanie przyczepy na haku w sposób trwały i bezpieczny,
  • przenoszenie sił hamowania i przyspieszania między pojazdem a przyczepą,
  • możliwość manewrowania bez odczepiania, w pełnym zakresie pracy kuli (np. na zakrętach, w ciasnych przestrzeniach).

Nie każdy zaczep pasuje do każdej przyczepy, dlatego przed zakupem zwróć uwagę na parametry techniczne, o których piszemy dalej.

Typ zaczepu do przyczepki

Pierwszą sprawą jest typ zaczepu. Na rynku wyróżniamy kilka podstawowych, a ich dobór zależy od rodzaju przyczepy oraz jej DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita).

Pierwszym typem są zaczepy kulowe – najczęściej spotykane w przyczepach lekkich (DMC do 750 kg). Zbudowane z korpusu głowicy z mechanizmem blokującym kulę haka umożliwiają szybkie podłączanie i odłączanie przyczepy, a także wygodną obsługę. Pasują do kul o standardowej średnicy 50 mm, która obowiązuje w Unii Europejskiej. Jeśli zatem masz hak z kulą 50 mm, to szukaj zaczepu o takim samym oznaczeniu.

Drugim typem są zaczepy z urządzeniem najazdowym stosowane w przyczepach hamowanych o DMC powyżej 750 kg. W konstrukcji uwzględniono dodatkowy mechanizm uruchamiający hamulce przyczepy w momencie, gdy pojazd holujący zwalnia. Zwiększa to bezpieczeństwo, ale i chroni układ hamulcowy auta przed przeciążeniem. W zestawie z takim zaczepem najczęściej znajdują się: wspornik urządzenia najazdowego, zespół amortyzatora oraz cięgno i sprężyny powrotne.

Wybierając zaczep, warto także zwrócić uwagę na części serwisowe. To np. wymienne głowice zaczepowe, sworznie i śruby mocujące czy części do regeneracji zużytych urządzeń najazdowych. Ich dostępność jest istotna, gdy zaczep wymaga konserwacji lub naprawy. Nie zawsze bowiem trzeba wymieniać cały zestaw.

Jak dobrać zaczep do przyczepy? 4 praktyczne wskazówki

Jeśli chcesz, by transport przyczepką był bezpieczny i komfortowy, to kupując zaczep, zwróć uwagę na 4 rzeczy:

  1. Sprawdź średnicę kuli haka. Standard to 50 mm. Upewnij się, że głowica zaczepowa pasuje do tej wartości. Zbyt luźne lub ciasne dopasowanie to ryzyko niebezpiecznego luzu podczas jazdy.
  2. Dopasuj zaczep do DMC przyczepki. Nie wybieraj modelu o niższej nośności, niż przewiduje producent.
  3. Ustal, czy przyczepa ma hamulec najazdowy (i czy nie jest on wymagany). Jeśli przyczepa jest wyposażona w układ hamulcowy, wybierz zaczep zintegrowany z urządzeniem najazdowym. Dla przyczep lekkich (bez hamulca) wystarczy klasyczna głowica zaczepowa, bez dodatkowych mechanizmów.
  4. Dobierz zaczep do typu dyszla. Zwróć uwagę na sposób mocowania, ponieważ zaczepy mogą być przystosowane do dyszli: rurowych (okrągłych), typu V, z płytą adaptacyjną. Niewłaściwy dobór sprawi, że zaczepu może nie dać się zamocować lub będzie on niestabilny w trakcie jazdy. Wybieraj elementy, które są ze sobą kompatybilne – najlepiej pochodzące od tego samego, sprawdzonego producenta.

Czy Artykuł był pomocny?

Kliknij w gwiazdkę żeby ocenić!

Ocena 0 / 5. Wynik: 0

Brak ocen, bądź pierwszy!

Opublikuj komentarz

Egusto
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.